24 مه 2022 - طبق مطالعه جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میسوری، یک داروی مورد تاییدFDA ، برای کاهش قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2، همچنین ممکن است اختلال عملکرد عروق خونی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

محققان در ابتدا نقش پیری را در عملکرد و سفتی عروق خونی انسان بررسی کردند. سپس تاثیر درمان با امپاگلیفلوزین- از گروه دارویی مهارکننده های کوترانسپورتر گلوکز سدیم 2(SGLT2) - را بر بهبود عملکرد عروق خونی و کاهش سفتی شریانی در موش‌های نر مسن، ارزیابی نمودند.

پرفسور Camila Manrique-Acevedo، گفت: بیماری قلبی عروقی علت اصلی مرگ در افراد مسن در ایالات متحده است. کاهش وزن، فعالیت بدنی، درمان ضد فشار خون و داروهای کاهش دهنده چربی در بهبود عملکرد عروق خونی و کاهش سفتی شریانی، اثربخشی متفاوتی را نشان داده‌اند. اما رویکردهای بیشتری برای بهبود سلامت عروق در افراد مسن مورد نیاز است.

در این مطالعه ابتدا عملکرد و سفتی عروق خونی در 18 انسان سالم با میانگین سنی 25 سال با 18 فرد دیگر با میانگین سنی 61 سال، مقایسه شد. محققان دریافتند که عملکرد اندوتلیال در بیماران مسن‌تر در مقایسه با بیماران جوان‌تر، مختل شده و سفتی آئورت در آنها افزایش یافته است.

دکترManrique-Acevedo ، گفت: یافته‌های ما در بزرگسالان جوان و مسن‌تر، داده‌های بالینی قبلی را تأیید کرده و تأثیر پیری را بر کاهش عملکرد عروق خونی و افزایش سفتی شریانی نشان می‌دهد. نکته مهم این است که ما توانستیم این داده ها را در یک مدل از حیوانات جونده تکرار کنیم.

به منظور بررسی اثرات امپاگلیفلوزین(Empa) بر پیری عروقی، موش های نر 72 هفته ای به دو گروه تقسیم شدند. بیست و نه موش به مدت شش هفته با رژیم غذایی حاوی امپاگلیفلوزین تغذیه شدند، در حالی که به نیمی دیگر غذای استاندارد جوندگان داده شد. شش هفته بعد از درمان، تجزیه و تحلیل نتایج هر دو گروه نشان داد که موش های تحت درمان باEmpa ، بهبود عملکرد عروق خونی، کاهش سفتی شریانی و سایر مزایای عروقی را تجربه کرده اند.

دکترManrique-Acevedo ، گفت: بر اساس اطلاعات ما، این اولین مطالعه ای است که نقش بالقوه مهار SGLT2 را در معکوس کردن پیری عروق بررسی کرده است و یافته های ما نیاز به تحقیقات بالینی بیشتر را برای تعیین نقش بالقوه ی مهار SGLT2 به عنوان یک ابزار درمانی برای به تاخیر انداختن یا معکوس کردن پیری عروقی در انسان، برجسته می کند.

نتایج این مطالعه اخیراً در مجله GeroScience منتشر شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220524/Antidiabetic-medication-may-also-decrease-blood-vessel-dysfunction-associated-with-aging.aspx